Leefadviezen

Hieronder vind je een lijst met leefadviezen en uitleg voor tijdens de zwangerschap.

Leefadviezen

Alcohol

Tijdens de zwangerschap kan alcoholgebruik schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Vanaf de bevruchting (dus bij zwangerschapswens) tot en met de periode dat je borstvoeding geeft, adviseren wij daarom geen alcohol te gebruiken. Het is op dit moment onzeker hoeveel alcohol tot een probleem kan leiden, wel is bekend dat alcohol soms in kleine hoeveelheden al schadelijk kan zijn.

Meer informatie vind je in de volgende folder: Wat je moet weten over alcohol en roken? >>

Besmettelijke ziekten (kinderziekten)

Soms kan het doormaken van een besmettelijke ziekte, zoals waterpokken, rode hond of de vijfde ziekte, gevolgen hebben voor je ongeboren kindje.

Wanneer iemand in je naaste omgeving een kinderziekte heeft, of als je in contact geweest bent met iemand die een andere besmettelijke ziekte heeft, neem dan contact met ons op.

 

Als je een kinderziekte zelf hebt doorgemaakt, ben je daar doorgaans voor beschermd en vormt de ziekte dus ook geen gevaar voor de baby.

Cytomegalovirus (CMV)

Dit is een kinderziekte die over het algemeen weinig specifieke symptomen kent. Kinderen scheiden echter het virus langdurig (jaren) in hoge mate uit in urine en speeksel. Met het toenemen van de leeftijd neemt de frequentie en mate van uitscheiding af.

Als je jongere kinderen hebt is de overdracht van CMV moeilijk te vermijden, maar door goede handhygiëne kan de blootstelling wel verminderd worden.

Het advies is daarom:

• was je handen na het verschonen van elke luier

• deel geen voedsel, bestek of bekers

• probeer je kinderen zo min mogelijk te kussen op de mond

Meer informatie vind je op de website van het RIVM over CMV en zwanger >> 

Drugs

Drugs kunnen aangeboren afwijkingen, ontwikkelingsstoornissen en/of afkickverschijnselen veroorzaken. Daarom is het van groot belang om hiermee te stoppen, liefst voor de zwangerschap en anders in een zo vroeg mogelijk stadium.

 

Meldt het ons als je drugs gebruikt, en welke. We kunnen dan samen bespreken wat jij en je kindje nodig hebben aan hulp. Als je al verder in je zwangerschap bent, kan stoppen namelijk afkickverschijnselen veroorzaken. Dit moet dan dus onder begeleiding van een specialist gebeuren.

Foliumzuur

Uit onderzoek is gebleken dat door het gebruik van foliumzuur de kans op het krijgen van een kindje met een open rug wordt gehalveerd. Foliumzuur speelt mogelijk ook een rol bij het voorkomen van een gehemeltespleet.

 

Wij adviseren vrouwen om vanaf de zwangerschapswens tot 10 weken zwangerschap foliumzuur te slikken in een dosering van 0,4 mg of 0,5 mg per dag. De tabletten zijn zonder recept verkrijgbaar bij supermarkt, drogist of apotheek.

Mocht je al verder zwanger zijn en het nog niet slikken, dan adviseren we om alsnog zo snel mogelijk te beginnen met foliumzuur.

 

Als er in je familie kinderen geboren zijn met een open rug dan kom je mogelijk in aanmerking voor een hogere dosering foliumzuur. Overleg dit bij voorkeur voor je zwangerschap met ons of met je huisarts.

Kattenbak en tuinieren

De ziekte toxoplasmose wordt veroorzaakt door een parasiet. Deze ziekte kan erg schadelijk zijn voor je ongeboren kindje.

Pas daarom op met:

 

– Uitwerpselen van (vooral jonge) katten. Draag dus handschoenen als je de kattenbak verschoont of laat dit een ander doen.

– Het werken in de tuin. Draag ook hierbij handschoenen.

– Een zandbak. Ook die kan een bron zijn van toxoplasmose.

– Onvoldoende verhit vlees en ongewassen groenten en fruit. Eet geen rauw of rosé gebakken vlees (zoals rosbief of filet americain). Was rauwe groenten en fruit goed.

 

Als je al eerder toxoplasmose hebt gehad, ben je beschermd tegen deze ziekte. Maar omdat een antistoffentest hier niet altijd uitsluitsel over geeft, is het goed om voor de zekerheid voorzorgsmaatregelen, zoals hierboven beschreven, te nemen.

Medicijnen / pijnstillers

Gebruik in je zwangerschap geen medicijnen, tenzij in overleg met je huisarts, specialist of verloskundige. Mocht je bepaalde medicijnen moeten gebruiken, stel dan altijd je huisarts op de hoogte van je zwangerschap en informeer de verloskundige over welke medicatie je gebruikt.

 • Paracetamol: dit middel mag je ‘zonder toevoegingen’ incidenteel gebruiken. Je mag maximaal 8 tabletten van 500 mg per dag nemen. (Pijnstillers zoals ibuprofen worden afgeraden).

• Verdoving voor een behandeling bij de tandarts is geen probleem, mits hij weet dat je zwanger bent.

Roken

Roken en meeroken in de zwangerschap brengt veel risico’s met zich mee. Ook het vaak verblijven in een omgeving waarin veel gerookt wordt, heeft een nadelig effect op je zwangerschap en je kindje.

Buiten dat het niet goed is voor je eigen gezondheid, heeft het grote invloed op de ontwikkeling van je kind. De schadelijke stoffen in tabak verminderen de doorbloeding van de placenta waardoor je kind minder zuurstof krijgt en minder goed kan groeien. Kinderen van rokende moeders hebben daarom ook vaker een (te) laag geboortegewicht en worden ook vaker te vroeg geboren, waardoor ze kwetsbaarder zijn.

Bovendien hebben ze tijdens de eerste levensjaren vaker luchtwegproblemen en zijn er aanwijzingen dat wiegendood meer voorkomt als er in de buurt van de baby wordt gerookt.

Kijk voor meer informatie en hulp bij het stoppen met roken op www.rokeninfo.nl of bekijk een voorlichtingsfilm via de volgende link: www.deverloskundige.nl/films.

Röntgenonderzoek

Laat liever geen röntgenonderzoek verrichten als je zwanger bent en stel, als dit natuurlijk mogelijk is, het onderzoek uit tot na je zwangerschap.

Mocht het toch nodig zijn, meld dan dat je zwanger bent, zodat er beschermende maatregelen getroffen kunnen worden.

Een MRI-scan levert geen gevaar op voor de baby.

Schadelijke stoffen

Probeer tijdens je zwangerschap zo min mogelijk in contact te komen met schadelijke stoffen, zoals verf op terpentinebasis, bestrijdingsmiddelen en chemicaliën (zoals foto-ontwikkelingsstoffen).

Werk je met schadelijke stoffen, meld dan zo snel mogelijk aan je werkgever dat je zwanger bent, zodat er gekeken kan worden of en hoe je je werk kunt voortzetten.

Van haarverf zijn tot nu toe geen schadelijke effecten bekend.

Seksualiteit

De beleving van seksualiteit tijdens de zwangerschap wisselt van vrouw tot vrouw en van zwangerschap tot zwangerschap. Sommige vrouwen voelen zich juist extra aantrekkelijk en hebben meer zin in vrijen dan normaal; anderen ervaren het tegenovergestelde.

Geslachtsgemeenschap kan geen miskraam veroorzaken of het kindje beschadigen. Alleen als je bloedverlies of gebroken vliezen hebt, raden we geslachtsgemeenschap af.

Problemen met seksualiteit kun je altijd met de verloskundige bespreken. Dit geldt ook vervelende seksuele ervaringen of wanneer je moeite hebt met een inwendig onderzoek.

Sporten

Sporten is goed voor je gezondheid, ook in de zwangerschap. Als je maar goed naar je lijf luistert, kun je veel sporten blijven doen. 

De volgende sporten worden wel afgeraden in de zwangerschap: duiken, contactsporten, paardrijden, parachutespringen, marathon, schaatsen, skiën en gewichtheffen. Bij een deel van deze sporten gaat het met name om het risico dat je op je buik valt of er iets tegenaan krijgt. Tijdens de eerste drie maanden van je zwangerschap als je baarmoeder nog grotendeels achter het schaambeen ligt, kun je deze sporten nog wel blijven doen.

Wat verder belangrijk is, dat je geen topsport meer bedrijft en dat je, als je niet eerder gesport hebt, pas begint als je drie maanden zwanger bent. Sporten die heel geschikt zijn voor zwangere vrouwen zijn zwemmen, wandelen en fietsen.

Vakantie en verre reizen

Ga gerust op vakantie als je zwanger bent!

Wel is het aan te raden een bestemming te kiezen waar goede medische zorg is.

Als je naar een ver land wilt reizen, neem dan contact op met je huisarts of de GGD voor een reisadvies en eventuele vaccinaties. Een verblijf op grote hoogte (zoals tijdens wintersport bijvoorbeeld) wordt afgeraden. Het advies is om niet langdurig hoger dan 2000 meter te verblijven, omdat daar minder zuurstof in de lucht zit.

Tegen vliegreizen bestaat uit medisch oogpunt geen bezwaar. De meeste vliegmaatschappijen willen echter geen zwangere vrouwen vervoeren die verder zijn dan 34 weken zwangerschap, en na 27 weken alleen met een zogenaamde fit-to-fly verklaring. Je kunt dit navragen bij de vliegmaatschappij en de betreffende verklaring kan door ons tijdens je controle meegegeven worden.

Vitaminen

In de zwangerschap heb je een verhoogde behoefte aan vitamine D. Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de botopbouw. Vitamine D wordt in de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht. Daarnaast halen we vitamine D uit voeding. Producten waar vitamine D in zit zijn: boter, margarine, halvarine, volle melk(producten), eierdooier en vette vis. Omdat je in de zwangerschap meer vitamine D nodig hebt, wordt geadviseerd om, naast de vitamine D die van nature in je voeding zit, in de zwangerschap 10 microgram extra te gebruiken. Dit is te verkrijgen bij de drogist of apotheek.

 Extra vitaminenpreparaten (voor zwangeren) zijn in principe niet nodig als je gezond en gevarieerd eet.

Wil je toch extra vitaminen gebruiken, let dan op dat ze speciaal voor zwangeren zijn. Deze bevatten namelijk niet te veel vitamine A.

Vitamine A kan het risico op een open rug verhogen. Het zit veel in lever en het advies is daarom om dit niet te eten in de zwangerschap.

Voeding

Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om vers, gezond en gevarieerd te eten

Enkele tips:

• Eten voor twee is niet nodig, maar lijnen is ook niet verstandig. Als je wilt vasten tijdens je zwangerschap, bespreek dit dan met de verloskundige. Vaak kun je het vasten ook uitstellen.

• Eet je geen vlees of vis? Let er dan op dat je tijdens je zwangerschap genoeg vitaminen B en ijzer binnenkrijgt. B-vitaminen zitten met name in volkoren producten, aardappelen, peulvruchten, eieren en zuivelproducten. Peulvruchten en eieren, net als vleesvervangers, zijn ook belangrijke bronnen van ijzer.

• Eet geen rauw vlees in verband met de ziekte toxoplasmose. De parasiet die dit veroorzaakt gaat dood wanneer een product door en door verhit is.

• Was rauwe groenten en fruit goed voordat je ze eet.

• Het eten van vacuümverpakte (gerookte) vis en rauwe melkproducten, zoals zachte kazen, wordt afgeraden. Dit in verband met de bacterie listeria. Of een melkproduct gemaakt is van rauwe melk staat meestal op de verpakking vermeld met de term ‘au lait cru’, zo niet, vraag het dan aan de winkelier. De listeria-bacterie kan overigens niet tegen verhitting, wat gebeurt bij gepasteuriseerde producten. NB: de listeria-bacterie wordt ook aangetroffen in softijs, eet dit dus ook liever niet tijdens je zwangerschap.

• Vis is erg gezond, het bevat veel onverzadigde vetzuren. Probeer daarom ongeveer 2 keer per week vette vis te eten.

• We raden het eten van lever en leverproducten af tijdens je zwangerschap vanwege de hoeveelheid vitamine A hierin.

• Werk hygiënisch in je eigen keuken!

Voor uitgebreide voedingsadviezen bekijk deze website van het Voedingscentrum over wat je wel en niet kan eten tijdens de zwangerschap >>

Werk

Bepaalde werkomstandigheden kunnen risico’s vormen voor je zwangerschap en je kindje. Daarom zijn er verschillende regelingen voor zwangere en pas bevallen vrouwen.

 • Je hebt recht op extra pauzes en je bent in principe niet verplicht om ‘s nachts te werken of om over te werken. Dit geldt ook voor de eerste 6 maanden na je bevalling.

• Je hebt bovendien recht op extra tijd om je baby borstvoeding te geven of om te kolven.

• Bepaald werk kan problemen opleveren voor je gezondheid en die van je baby. Denk bijvoorbeeld aan werk waarin je wordt blootgesteld aan trillingen (van bijvoorbeeld vrachtauto’s en landbouwmachines), straling van radioactieve stoffen, chemische stoffen of infectierisico’s. Dit geldt ook voor zwaar lichamelijk werk, zoals vaak moeten tillen, trekken, duwen of dragen, onregelmatig werk (met nachtdiensten, tijdzones) etc. Heb je met zulke werkomstandigheden te maken, overleg dan met je werkgever, arbodienst of bedrijfsarts. Het werk kan dan aangepast worden.

• Als het niet mogelijk is om met aanpassingen je werk veilig en gezond uit te voeren, dan moet je werkgever je tijdelijk ander werk aanbieden.

Zonnebank en sauna

In principe mag je tijdens je zwangerschap onder de zonnebank en in de sauna.

• Sauna: uit onderzoek bij dieren komt naar voren dat een verhoging van de lichaamstemperatuur het risico op een open rug en een miskraam licht verhoogt. Deze risico’s spelen de eerste drie maanden en gedurende die tijd is het verstandig om niet naar de sauna te gaan of in ieder geval erg voorzichtig te zijn.
Je kunt sneller last krijgen van de warmte, zorg er daarom voor dat je het schema van afkoelen goed doorloopt en goed blijft drinken. Luister naar je lichaam!
Het gebruik van een infrarood sauna wordt wel afgeraden.
• Zonnebank: UV-straling van zonlicht en de zonnebank kan tijdens je zwangerschap pigmentvlekken, het zogenaamde zwangerschapsmasker, veroorzaken. Dit is niet erg en verdwijnt vaak weer na je zwangerschap.

Zwangerschapscursussen
Er zijn veel verschillende soorten cursussen die je helpen om gezond en fit te blijven tijdens je zwangerschap en je voorbereiden op de bevalling. We hebben er een aantal op een rijtje gezet op deze website
Zwangerschapsverlof
Het is belangrijk dat je goed uitgerust bent voor je bevalling. Iedere vrouw heeft daarom recht op 16 weken zwangerschapsverlof. Dit verlof gaat in vanaf 6 tot 4 weken voor de uitgerekende datum en duurt tot en met 10 tot 12 weken na je bevallingsdatum.
Beval je eerder, dan blijft de duur van het totale verlof 16 weken. Beval je na de uitgerekende datum, dan duurt je verlof langer. Je hebt altijd recht op 10 (tot 12) weken verlof na je bevalling. 
Als je tijdens de zwangerschap minder gaat werken vanwege ziekte, klachten rondom de zwangerschap of op medisch advies, dan begint je zwangerschapsverlof altijd 6 weken voor de uitgerekende datum.
Naast een regeling voor zwangerschapsverlof, bestaat er ook een regeling voor ouderschapsverlof.

Meld je direct aan!

Je kunt je online aanmelden bij Verloskundigen Viandenstraat. 

Aanmelden >>

Heb je vragen?

Heb je vragen of opmerkingen? Dan kun je gerust contact met ons opnemen. Wij proberen je zo goed mogelijk te helpen!

Neem contact met ons op >>

Heb je vragen of wil je een afspraak maken?
Bel ons op: (033) 463 40 99

Verloskundigen Viandenstraat
Hendrik van Viandenstraat 8
3817 AB Amersfoort

E: verloskundigen@viandenstraat.nl

Spoedlijn: (06) 5343 3633

Copyright 2018 • Verloskundigen Viandenstraat • Webdesign & realisatie: StylettoDesign